sol

Tant el cicle de l’aigua com els sistemes vius depenen de la llum del Sol.

Estructura del Projecte

El projecte Ciències 12-15 per a l’ESO s’estructura
en les següents 9 unitats, tres per cada nivell:

PRIMER
d’ESO

Unitat 1

La gosadia d’explorar l’Univers:
llunyà i alhora proper

roda

Per què podem veure les coses? Com sabrem si la llum té energia? La llum rebota o s’absorbeix? Què li fa un filtre de color a la llum? Amb el color podem saber la temperatura? Podem fer un telescopi?

El firmament es mou? El Sol es mou? De quina manera? Per què? La Terra es mou? Per què hi ha dies més llargs que altres? Per què algunes de les constel·lacions que veiem canvien al llarg de l’any?

Tot l’Univers és fet del mateix? Com podem pensar en partícules sense veure-les? Els gasos pesen? Per què volen els avions? Com podem identificar els diversos materials? Per què els fluids es comporten així?

Unitat 2

El planeta blau:
Per què? Fins quan?

nvol

Oi que hi ha estacions perquè ens acostem i allunyem del Sol? Com és possible que en alguns llocs tinguin sol a mitjanit? Per què el nord i al sud tenim invertides les estacions?

És el mateix el clima que el temps que fa? Què necessitem per saber el clima? Com podem saber el temps que fa? Amb quins instruments? Com funcionen?

Com es forma un núvol? Per què no cau? Per què hi ha núvols de pluja i núvols de bon temps? Com es forma una tempesta? I un gra de calamarsa? Com podem predir el temps que farà demà?

Per què estem deteriorant l’atmosfera? Amb quines conseqüències? Per què són inacceptables? Què hem de fer per evitar-ho?

Unitat 3

La vida a la Terra:
igual però diferent

abella

Què fa que la Terra sigui un planeta “diferent”? Com sabrem si un objecte és viu? De què estan fets els éssers vius? Com podem saber alguna cosa de la seva composició química?

Què fan, d’una manera o una altra, tots els éssers vius? De quines maneres aconsegueixen obtenir energia? com es relacionen amb el medi? Com s’ho fan per perdurar?

La vida canvia? Com s’ha arribat a tota aquesta diversitat? Venim dels micos? D’on va sortir el primer organisme?

Com ens aclarirem amb tanta diversitat? Què és una espècie?

SEGON
d’ESO

Unitat 4

La Terra, un planeta que canvia

lava

Volcans, terratrèmols, tsunamis… és que la Terra no descansa? Les ones sísmiques ens diuen alguna cosa important? La lava ens pot donar pistes sobre l’interior de la Terra?

Què li passa a la Terra quan tremola? La terra és una bola de pedra? Qui és capaç de fer moure un continent?

On és la gran enciclopèdia història del nostre planeta? On es fabriquen les roques? Pot ser que algun dia puguem veure néixer una illa? I una serralada?

Unitat 5

Què tenen en comú les muntanyes
russes i els castellers?

castell

Com és possible que la vagoneta d’una muntanya russa pugui superar un bucle? Si una columna pot aguantar pes durant segles, perquè nosaltres ens cansem en poca estona?

Com és possible que els astres recorrin la seva òrbita sense combustible? Com s’ho va fer un atleta poc dotat per guanyar uns jocs olímpics?

Com s’aconsegueix que el castell sigui estable? Com minimitzar els riscos de la caiguda? La faixa és per fer bonic?

Unitat 6

Que ve el llop!

llop

És desitjable la reintroducció dels llops a Ventdelnord? Hi trobaran prou menjar per sobreviure? És veritat que els aliments es cremen?

D’on surt la matèria orgànica? D’on surt l’energia per fer funcionar un bosc? Les plantes respiren? Què se’n fa finalment a les fulles seques?

Llops, conills i pixallits: uns veïns amb bona convivència? Podem organitzar cadenes tròfiques amb moltes baules? Què recomanaries  finalment als veïns de Ventdelnord?

TERCER
d’ESO

Unitat 7

Domesticant el llamp:
llamps i trons… mòbils i GPS

bombeta

Podrem estudiar els llamps sense fer-nos mal? Com estudiar els fenòmens elèctrics? És possible fer força elèctrica contra objectes neutres? Què és un llamp?

Com ho farem perquè les càrregues treballin? Com circula el corrent pels materials? El corrent por circular per dissolucions? Tenir objectes carregats elèctricament té alguna utilitat pràctica?

Quines característiques ha de tenir un dispositiu per generar electricitat? què caracteritza un so? Com ens situem amb un GPS?

Unitat 8

Què es manté inalterat quan tot canvia?
De l’espelma als aliments

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Què és el foc? Per què unes balances ens ajuden a pensar? Com es fa per tenyir una flama? Es pot descobrir un element químic… a milions de quilòmetres?

Quin és el poder insòlit de l’aigua? Com actuen els antiàcids? El corrent elèctric només circula o també transforma? L’electricitat pot arribar a trencar l’aigua?

Quins misteris i informacions s’amaguen a la taula periòdica? Com es van “inventar” els àtoms?

Què deu enganxar els components de la gelatina? Com és possible fer esferificacions comestibles? Per què s’amatona la llet?

Unitat 9

Cuidar la vida, donar vida

vacuna

Com es separen les toxines dels altres components de la sang? Com investigar la difusió a través del budell? Com es relacionen el canvi químic, les cèl·lules i la nutrició? Quin és l’origen de les toxines que els ronyons filtren?

Què té a veure l’anèmia amb els ronyons? Què són i què fan les cèl·lules mare? Què és la regla? Per què la menstruació es repeteix cada mes?

Com ens defensa el sistema immunitari? Què vol dir ‘un ronyó compatible’? Com es fa per trobar un donant? Un donant viu o mort? Què és la mort?

Hits: 37